Viborg midtby (domkirkekvarteret)

Se visualisering

af affaldscontainernes placeringer i domkirkekvarteret.

Bemærk! Du skal være fysisk til stede, der hvor containerne
bliver opstillet, for at visualiseringen virker.

 

Første spadestik

på placering P1

Så er første spadestik taget på placering P1 som er oppe i toppen af Sct. Mogens Gade. 
Arbejdet foregår på P-pladsarealet, og første skridt er at grave et dybt hul til den del der skal være under jorden. 
Herefter bliver de fine toppe, som er specialdesignet til at passe ind i det gamle historiske domkirkekvarter, placeret over jorden.

De bliver dog først taget i brug ved årets udgang, når vi har færdigetableret alle 7 placeringer.

Bor du i området, skal du fortsat benytte den affaldsløsning du har nu. Vi giver dig besked når de nye nedgravede beholdere er klar til brug.

 

 

Sådan kommer det til at se ud

Vinderen af udbudsprocessen, hvor bedømmelseskomiteen valgte denne model, udført i en sort/brun udgave, der matcher ind i de historiske omgivelser. 

Kobberfarvede piktogrammer

De nye affaldsbeholdere får en særlig udgave af de nationale piktogrammer i en kobberfarve, så de falder naturligt ind i omgivelserne.

Se eksempel på tømning fra luften

tøming af todelt undergrundscontainer

Specifikationer om de 7 placeringer

Afspærring i etableringsområdet ved p-pladserne.

 

I perioden fra den 16. september til den 9. december 2025

  • Total afspæring af Volden ud for nr. 2.
  • Omkørsel via Sct. Nicolaj Gade 

I perioden fra d. 01-09-2025til d. 25-11-2025 afspærres ved graveområdet på de inddragede p-pladser.

Afspæring af P-plads til turistbusser samt nedgang til toilettet i periodenfra d. 13-10-2025 til d. 15-11-2025

 

Området omkring gravearbejdet er afspærret i perioden fra d. 03-09-2025
til d. 09-11-2025

I perioden fra d. 01-09-2025 til d. 23-09-2025

  • Total spærring af Sct Leonis Gade ud for nr. 20
  • Der etableres omkørsel via Lille Sat. Mikkels Gade
  • Der etableres stansning parkering forbudt i Sct. Leonis Gade

I perioden fra d. 23-09-2025til d. 25-11-2025 foretages der retablering af belægning, men ingen trafikspærring.

Spørgsmål og svar om den nye affaldsløsning

Formålet er at sikre, at alle borgere får mulighed for at sortere affald i de lovpligtige 10 affaldstyper – samtidig med at arbejdsmiljøet for skraldemændene forbedres markant. 

Anlægsarbejdet forventes påbegyndt den 25. august 2025 ved første placering.

Anlægsarbejdet forventes at vare cirka fire måneder, med forbehold for uforudsete hindringer, f.eks. fund af fortidsminder under gravearbejdet. 

Overordnet forventet tidsplan

P1 Sct. Morgens Gade : Opstart uge 35

P3 Volden 2: Opstart uge 38

P7 LI. Sct. Hans Gade: Opstart afhænger af hvorledes den øvrige tidsplan foreløber

P12 Domkirkestræde: Opstart uge 42

P13 Sortebrødre Plads: Opstart uge 39/40

Brolægning foregår i ugerne 43 - 48

Asfalt udlægges i uge 49

 

Vi forventer at etableringen er afsluttet inden udgangen af 2025.

Anlægsarbejdet forventes at vare cirka fire måneder, med forbehold for uforudsete hindringer, f.eks. fund af fortidsminder under gravearbejdet. 

Du kan forvente at kunne benytte affaldsløsningen når alle placeringer er færdigetabeleret. Du får besked når du må benytte den. 

Afstanden til nærmeste affaldsstationen vil være afhængig af hvor du bor, se kortet herunder.

 

Vi er opmærksomme på, at nogle borgere i Viborg midtby kan opleve udfordringer med at bringe deres affald til de nye nedgravede affaldsstationer.

Har du en hjemmehjælpsordning eller en anden form for støtte, så kan du tage kontakt til dem, for at afklare hvilken form for hjælp du evt. kan få. 

Har du ikke hjemmehjælp og er usikker på dine muligheder, kan du ringe til visitationen på 87 87 61 00 mellem kl. 8.00-12.00.

Som kommunal affaldsdriftsenhed kan vi desværre ikke tilbyde direkte hjælp, som f.eks. afhentning af affald fra dit hjem.

Vi opfordrer naboer og pårørende til at hjælpe hinanden.

 

Hvis du bor til leje, vil opkrævning af affaldsgebyret fortsat ske gennem din udlejer.

Hvis du er boligeejer, vil du overgå til et standardgebyr, der matcher prisen for affaldsbeholdere på hjul. Prisændringen vil først ske når affaldsløsningen er i drift.

Du kan se den nuværende prisliste her LINK

 

Det er ikke muligt at få en individuel affaldsløsning.

Udformningen af affaldsløsningen er resultat af en længerevarende forudgående planlægning, en langsigtet politisk proces og en aktiv borgerinddragelse mv. Der er undervejs taget nøje hensyn til bevarelse af kulturarven i området og respekt for det historiske bybillede under afvejning af de mulige drifts- og tømningsforhold mv.

Det er ikke muligt at beholde de individuelle affaldsløsninger (herunder sække og beholdere på hjul), da de er midlertidige og erstattes af de nedgravede affaldsløsninger.

Udformningen af affaldsbeholderne og de valgte placeringer er resultat af både omfattende planlægning, aktiv borgerinddragelse og en langsigtet politisk proces.  

Undervejs er der taget nøje hensyn til bevarelse af kulturarven i området og respekt for det historiske bybillede, og selvfølgelig med afvejning af den drift, der er omkring affaldscontainerne med tømning mv.

Erhvervsdrivende må ikke benytte de nedgravede affaldsbeholdere.

Ifølge gældende lovgivning er de nedgravede beholdere udelukkende forbeholdt beboerne i området. Erhverv skal fortsat benytte deres egne ordninger for affaldshåndtering, som er tilpasset erhvervsaffald.

De nedgravede affaldsbeholdere vil blive tømt i tømmeintervaller der tilpasses behovet. Vi forventer en løbende justering efterhånden som sorteringen bliver en naturlig del af dagligdagen.   


Vi tilstræber at tømme udenfor myldretiden, indenfor tidsrummet 9.00 - 13.00.

Beholderne bliver tømt med en kranbil. Kranbilen løfter beholderen op af jorden og tømmer indholdet ned i kranbilens container. 

Se video længere oppe på siden.

Når entreprenøren skal nedgrave affaldsbeholderne i dit område, sker det ud fra en detaljeret planlægning for at sikre, at arbejdet udføres sikkert og effektivt.

Entreprenøren vil grave ca. tre meter dybe huller, hvor affaldsbeholderne være. Der bliver  afstivet for at sikre, at gravearbejdet kan udføres forsvarligt og med mindst mulig påvirkning af omgivelserne.

Du kan forvente, at der vil komme midlertidige spærringer og omdirigering af trafik. Det kan betyde, at det i perioder ikke er muligt at køre helt hen til din ejendom.  Måske kan det blive nødvendigt, at du parkerer et stykke fra din ejendom i en periode.

Det kan give udfordringer med levering af post og pakker mv. En mulig løsning kan være at bestille levering til pakkeboks eller aftale et andet leveringssted i perioden.

 

Gravearbejdet og etableringen vil ske områdevis i etaper, så vi kan begrænse afspærringerne. På nogle lokaliteter vil det også blive nødvendigt at omlægge ledninger i jorden såsom kloak-, vand- og fjernvarmeledninger. Desuden kan der blive brug for at omlægge eller forny diverse kabler, f.eks. fiber- og strømkabler.

 

De afspærrede områder betyder, at skraldebilen, der tømmer affald i området i dag, ikke kan tømme som normalt. Vi aftaler med entreprenøren, hvornår og hvor skraldebilen kan hente affaldet. Hvis det påvirker, hvor du skal aflevere dit affald, vil du få besked.

Entreprenøren skal sikre adgang til omkringliggende ejendomme under etableringsarbejdet. Når udgravning og belægning udføres lige omkring indgangen til en ejendom, vil det besværliggøre færdsel til og fra ejendommen.

Der vil blive opsat skilte i og omkring anlægsområdet med information.

Forsøgsordning i domkirkekvarteret er nu permanent

For miljøkasse og tekstilaffald

Hvis din adresse er med i ordningen har du modtaget et brev i din e-boks.
Og du har modtaget en miljøkasse på din adresse.
I kassen er der vejledninger samt poser til dit tekstilaffald. 
  
Når miljøkassen eller tekstilposen er fyldt op og klar til afhentning kan du bestille afhentning på vores selvbetjeningsside.

Indtast din adresse mv. og vælg en ledig dato for afhentning. Du kan også ringe til os på 86 61 39 55. Vi sender dig en SMS-påmindelse dagen før vi kommer. 
 
På afhentningsdagen 

  • Din fyldte miljøkasse og/eller tekstilpose skal placeres ved dit dørtrin senest kl. 7.00. Du kan også stille den ud aftenen før. 

  • Deler du hoveddør med andre, så stil miljøkassen/tekstilposen ved dørtrinnet uden for jeres fælles hoveddør senest kl. 7.00

  • Har din hoveddør udgang til baggård, så stil din miljøkasse/tekstilpose ved indgangen til baggården.

  • Miljøkassen/tekstilposen skal være synlig fra vejen. 

  • Hvis du har bestilt afhentning af en fyldt miljøkasse, vil du modtage en tom kasse til fremtidig brug. Vi stiller den nye tomme miljøkasse på samme sted, så husk at tage den ind. 

Følg den løbende udvikling.

Billeder fra etableringsarbejdet