
Affald gennem tiden
Hvorfor skal vi sortere? - er det et spørgsmål, du undre dig over?
Pernille Neergaard
Formidler
pne@viborg.dk
Beskrivelse
Gennem generationer har vi i Danmark håndteret vores affald på mange forskellige måder, og årsagerne har bl.a. noget at gøre med affaldsmængder og affaldstyper.
Er du nysgerrig på denne udvikling?
Så kan du gennem dette forløb få kendskab til forskellige tidsperioder, samt få forskellige materialer i hånden, der har samme funktion, men skaber forskelligt affald.
Forløbet er et 'to-go'-forløb, hvor Revas kommer til jeres skole/klasse.
Aktiviteter
Dagen forløber med en vekselvirkning af oplæg, gruppesamtaler og andre arbejdsformer.
Gennem oplæg og arbejde i hæfte får eleverne kendskab til vores affaldshåndtering i Danmark gennem tiden.
Vi kigger på udviklingen og snakker om affaldstyper og mængder.
Gruppevis får eleverne udleveret et sæt materialer. Materialerne repræsenterer en udvikling, hvor emnet bl.a. kunne være affaldsmængde, affaldstype og affaldshåndtering.
Forberedelse
Det vil være en fordel at eleverne kender til/har arbejdet med følgende inden mødet med Revas:
- forskellige historiske perioder særligt stenalderen og enevældet
- forskellige affaldstyper f.eks. glas, plast, metal, træ, mad, rest
Forløbet kan med fordel ligge i forlængelse af en affaldsindsamling eller anden form for arbejde med affald og genbrug.
Efterbehandling
Forslag til videre arbejde tilbage på skolen:
- Affaldsindsamling
- Et besøg på en af kommunens genbrugsstationer
- Forløb på Alinea Historie, eller Xplore
For at skabe sammenhæng mellem dette forløb og elevernes læring i klasselokalet, er det en god idé at koble forløbet til et emne, I arbejder med før og efter.
Formål
Formålet med forløbet er, at eleverne får kendskab til den udvikling, der har været med vores affaldsmængder, affaldstyper og affaldshåndtering.
Praktiske informationer
Udbyder | Egen skole |
Sted | Besøg af formidler |
Forløbstype | Besøg af formidler |
Målgruppe |
3. klasse |
Fag | Historie, Natur/teknologi |
Pris | Gratis |
Antal (Max) | 30 |
Periode | Hele året |
Varighed | ca. 1,0 time |
Emneområde |
Bæredygtighed, klima, verdensmål |
Verdensmål | 11 + 12 |